اتریوم

0

اتریوم (ملکه رمزارزها)

اتریوم اولین بار در سال 2013 توسط ویتابیک بوترین 19 ساله معرفی شد. این پروژه در سال 2014 معرفی عمومی شد و تیم آن تصمیم گرفتند برای جذب سرمایه توکن های آن را پیش فروش کنند که به این فرایند اصطلاحا crowdsale   گفته می‌شود.

ویتالیک بوترین ایده اصلی اتریوم را از بیت کوین گرفت اما پروژه او شکل بهتر و پیشرفته تری را داشت درواقع هدف بیت کوین این بود که واسط ها را از پرداخت و انتقال ارزش حذف کند و اطلاعات تراکنش ها را به جای ثبت در بانک ها در کامپیوتر هایی در سراسر جهان ثبت کند و به صورت کلی هدف غیرمتمرکز کردن این فرآیند بود اما هدف اتریوم علاوه بر پرداخت غیر متمرکز کردن باقی فرآیندها به جز پول است.

اتریوم در واقع یک شبکه غیرمتمرکز است هیچ شخصی روی آن نظارت ندارد و کار آن به صورت داوطلبانه  توسط تعداد زیادی کامپیوتر در سراسر جهان جلو می‌رود(همان مکانیسم بیت کوین است)

گفتیم هدف اتریوم غیرمتمرکز کردن همه چیز است اما به چه صورت قرار است این اتفاق بیوفتد؟

تا قبل از اتریوم اگر کسی پروژه بلاکچینی داشت باید یک شبکه بلاکچینی را خودش کدنویسی می‌کرد اما اتریوم این قابلیت را به افراد داده است تا بتوانند در بستر این شبکه برای پروژه خود ارز دیجیتال مستقل تعریف کنند.

گفتیم که هر شبکه بلاکچینی ارز دیجیتال خود را دارد پس

ارز شبکه اتریوم چی هست؟

خیلی ها به اشتباه فکر می کنند که ارزی به اسم اتریوم داریم اما در اصل اسم ارز شبکه اتریوم (اتر Ether) است که نماد اختصاری آن ETH  این ارز در واقع واحد پولی شبکه است و برای پرداخت ها و پاداش ها و کارمزد ها استفاده می‌شود.

پس شد اتریوم شبکه مبتنی بر بلاکچین است و اتریوم ارز این شبکه است.

روند ذخیره اطلاعات در شبکه بیت کوین را گفتیم در شبکه اتریوم نیز در حال حاضر به همان صورت است اما نود ها علاوه بر تایید و ذخیره سوابق تراکنش ها در شبکه اتریوم وظایف دیگری مانند  ثبت وضعیت قراردادهای هوشمند روی شبکه، موجودی کاربران و همچنین کد قراردادهای هوشمند و محل ذخیره‌سازی آن ها را برعهده دارند.

اتریوم - اتر

حالا قرارداد هوشمند چی هست؟

قرارداد هوشمند یک پروتکل است که واسط را حذف می‌کند و قابلیت اجرای خودکار دارد و قوانین و ضوابط آن نیز بر روی بلاکچین ذخیره می‌شود.

به عنوان مثال در نظربگیرید می‌خواهید ماشین یا خانه‌ای را به کسی بفروشید برای این فرآیند چون ارتباط مستقیم با خریدارامنیت لازم را ندارد و همچنین ریسک بالایی نیز دارد که ممکن است منجر به ضرر زیان بسیاری شود شما باید اول دارایی خود را به شخص سومی که می‌تواند بنگاه دار یا هر شخص دیگری باشد بدهید و او رابط شما با خریدار است و شما درواقع هم باید به او برای این معامله اعتماد می‌کنید که این اعتماد خود ممکن است باعث مشکل از سوی شخص سوم شود و همه چیز آن طور که شما می‌خواهید پیش نرود و هم اینکه او در مقابل واسط بودنش مبلغی را دریافت می‌کند که باعث ضرر برای فروشنده می‌شود.

اما قرارداد هوشمند این قضیه را ساده کرده است این قرارداد مالکیت شما و پول طرف مقابل را در سیستم ذخیره می‌کند و زمانی که پول او انتقال پیدا کرد مالکیت نیز انتقال پیدا می‌کند چون این قرارداد توسط اعضای شبکه تایید می‌شود و نسخه ای از آن ذخیره می‌شود در نتیجه ایمن است و نیازی به شخص ثالث نیست.

قرارداد هوشمند از کجا اومد؟

اگه یکسر به تاریخچه این قرارداد هم بزنیم بد نیست

نیک سابو که در زمینه کامپیوتر و رمزنگاری فعال بود برای اولین بار این مدل قرارداد ها را معرفی کرد اما همانطور که گفتیم این مدل بر بستر بلاکچین تعریف می‌شود و تا زمانی که بیت کوین و بستر آن  یعنی بلاکچین که بستری مناسبی برای این قرارداد است، نبود این مبحث اجرایی نبود.

قیمت اتریوم به چه صورت مشخص می‌شود؟

بسیاری اعتقاد دارند قیمت آن دنبال کننده قینت بیت کوین است. نمیشه گفت کاملا غلطه اما مکانیزم اصلی نعیین قیمت عرضه و تقاضا و همچنین میزان امکانات و پیشرفت شبکه است طبیعی است که هرچه شبکه بهتر و با امکانات بیشتری باشد تقاضا بیشتر است و به مرور قیمت آن نیز بالاتر می‌رود.

گفتیم که ارز شبکه اتریوم، اتر نام دارد دستیار معامله‌گری موج سوم امکان بررسی تکنیکالی این ارز را برای شما به راحتی و با تنها چند کلیک فراهم کرده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.

من با این قوانین موافقم.