انواع بازارهای مالی

0

بازارهای مالی یکی از عوامل مهم و تاثیرگذار برای اقتصاد هر کشور است اما عمدتا همه بازارهای مالی را با سهام می‌شناسند اما این بازار انواع متفاوتی دارند که فقط محدود به سهام نمیشود. و علاوه بر دولت ها مردم عادی و بسیاری در این بازار فعالیت می‌کنند.

اما قبل از هرچیز بهتر است که با انواع بازار‌های مالی آشنا شویم

انواع بازارهای مالی

1- بازار بدهی و بازار سهام:

بازار سهام را که همگی آشنایی دارند و در آن معامله ‌گران سهام مبادله می‌کنند، بازار بدهی هم بازاری است که در آن مطالبات ثابت یا اوراق قرضه مورد معامله قرار می‌گیرد.

2- بازار پول و بازار سرمایه:

این 2 از انواع بازار‌های مالی هستند که بر اساس سررسید ابزاری که در آن ها  مورد معامله قرار می‌گیرد تقسیم بندی می‌شوند:

بازار پول شامل اوراقی است که سررسید آن کمتر از یکسال است و همچنین سرعت نقدشوندگی بالایی در این بازار وجود دارد.

بازار سرمایه بازاری است که کمی کلی تر از بازار سهام است و شامل سهام و اوراق اوراق قرضه با سررسید بیش از یکسال است.

بازار سرمایه شامل بازار اولیه و ثانویه نیز می‌شود که این دو از نظر زمان عرضه اوراق و نوع آن با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند.

بازار ثانویه خود به سه بازار مزایده، کارگزاری و دلالی تقسیم می‌شود.

در مطالعه انواع بازار‌های مالی ما گاهی اوقات بازار ها را بر اساس ساختار‌های سازمانی آن ها تقسیم بندی می‌کنیم که این تقسیم بندی به شرح زیر است:

1- بازار‌های رسمی 

بورس یکی از بهترین نمونه‌های آن است.

2- بازار خارج از بورس یا OTC

بازاری است که در آن اوراق بهادار شرکت‌هایی معامله میشود که در بورس پذیرفته نشده‌اند.

3- بازار سوم و چهارم

بازار سوم بازاری است که شامل کلیه بازارهای خارج از بورس می‌شود و تمامی اوراق پذیرفته شده دراوراق بهادار به اهدافی مانند کارمزد کمتر مورد معامله قرار می‌گیرد.

بازار چهارم بازاری است که شرکت‌های بزرگ در آن به معامله با یکدیگر می‌پردازند و درواقع مستقیما با هم در ارتباط هستند و واسط ها را حذف می کنند .

بازار های دیگری نیز وجود دارند تحت عنوان نقدی و آتی که به آن ها spot  و future نیز می‌گویند که افرادی که در زمینه بازار های مالی فعال هستند این اصطلاحات را شنیده‌اند.

بازار آتی بازاری است که افراد متعهد می‌شوند در زمانی خاص و مشخص مقداری پول یا کالا را مبادله کنند اما در بازار‌های نقدی معامله به صورت آنی صورت می‌گیرد و بلافاصله مبادله صورت می‌گیرد

بازار بورس کالا ایران

بازار بورس کالا ایران نیز می توان آخرین دسته بندی در انواع بازارهای مالی در این مقاله دانست که باز افراد تا حدودی با آن ها آشنا هستند در بورس کالا محصولاتی نظیر زعفران و زیره مورد معامله قرار می‌گیرد و به صورت آتی انجام می‌شود.

بازار فارکس و کریپتوکارنسی

علاوه بر بازارهای گفته شده دو بازار دیگر هستند که در بین معامله‌گران ایرانی نیز طرفداران بسیاری دارند:

1- فارکس 2- کریپتوکارنسی

بازار فارکس بازاری هست که بیشتر بر اساس جفت ارزهای که در آن هست شناخته می‌شود اما در این بازار امکان معامله هرچیزی هست شما در این بازار این امکان رو دارید که علاوه بر معامله بر روی جفت ارزها مواردی مثل نفت، طلا و حتی شاخص‌ها را معامله کنید اما در خصوص بازار کریپتو مقداری شرایط متفاوت هست؛ این بازار در ابتدا شرایطی ترکیبی از بازار بورس و بازار فارکس داشت به این معنا که شما این امکان را داشتید که ارزی را خریداری کنید و برای بلند مدت همانند سهام نگهداری کنید و هم این امکان را داشتید که همانند بازار فارکس معامله sell و buy روی رمزارزها انجام دهید که این اقدام در قسمت‌های spot و futures این بازار امکان پذیر بوده است.

 

انواع بازار‌های مالی شناخته شده در ایران، بازار بورس ایران، کریپتوکارنسی و فارکس است و افرادی که عمدتا در این بازارها فعال هستند حداقل از علم تکنیکال اطاعات پایه را دارند. اما به ندرت می توان شخسی را پیدا کرد که به صورت جدی به دنبال معامله گری باشد و عمده مشکل این دسته افراد بحث زمان است که زمان کافی برای رصد بازار را به دلیل تنوع بالای آن را ندارند و مشکل عمده دیگر افراد که معمولا برای افراد تازه وارد پیش می‎‌آید بحث پیدا کردن موقعیت‌های خرید بر اساس علم تکنیکال است و یا این که به اصطلاح چشم آن ها عادت ندارد که موقعیت ها را به راحتی تشخیص دهند و پیدا کنند.

در همین راستا دستیار معامله گری موج سوم تلاش کرده است که این مسائل و مشکلات را تا حد بسیاری حل کند و تجربه یک تحلیل سریع و دقیق را به شما بدهد.

در این پلتفرم ما تمام سیگنال های مختلف تحلیل تکنیکال را برای شما به صورت جداگانه لیست کرده ایم تمام سیگنال ها در زمینه کانال، روند و حمایت و مقاومت و حتی ایچیموکو چنگال اندروز که شما می‌توانید به راحتی و با چند کلیک ساده آن ها را پیدا کنید و دیگر نگران عدم پیدا کردن آن ها با چشم نباشید و همچنین در وقت خود نیز صرفه‌جویی کنید.

ما همچنین این امکان را برای شما فراهم کردیم که بتوانید آن سیگنال ها را با هم ترکیب کنید و چند سیگنال را با هم اجرا کنید و نمادی را پیدا کنید که چند سیگنال بر روی آن اجرا شده است که این قسمت علاوه بر افراد مبتدی برای افراد حرفه‌ای نیز کاربرد فراوانی دارد علاوه بر این ما امکان تنظیم آلارم را نیز برای شما فراهم کرده‌ایم که استراتژی خودتون رو تنظیم کنید و هروقت اجرا شد ما به شما خبر بدهیم که به این وسیله مانع زمان برای شما برداشته می‌شود. حتی شما این امکان را دارید که که قبل از ست کردن استراتژی آن را تست کنید و ببینید چقدر امکان موفقیت در آن وجود دارد.

در قسمت دیگر ما امکان تحلیل را از جنبه دیگر برای شما فراهم کردیم که شما بتوانید سهم یا نماد مورد علاقه خودتان را در بازار بورس و کریپتو انتخاب کنید و هر اتفاقی افتاد برای آن ها ما به شما ما اطلاع میدیم.

 

به صورت کلی هدف ما در موج سوم این است که بتوانیم امکان رصد انواع بازارهای مالی را با چند کلیلک و چند ثانیه برای شما فراهم  کنیم و همچنین این امکان را داشته باشید که استراتژی را پیش از ارائه تست کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.

من با این قوانین موافقم.