تاریخچه پول

0

برای شناخت نسبت به رمزارز ها باید اول نسبت به تاریخچه پول اطلاعاتی داشته باشیم تا بدونیم اصلا چی شد که بشر به سمت استفاده از این نوع ارز ها رفت

تاریخچه پول

معامله کالا به کالا

تصور عموم بر این است که پول همراه با دولت ها به وجود آمد اما درواقع این خود مردم بودند که با توجه به نیاز و مبادلاتشان در طول تاریخ اقدام به خلق پول کردند اما نه به معنایی که ما امروزه می شناسیم و حالات امروزی پول حاصل تکامل آن طی سال هاست.

در ابتدا که انسان در قبیله و یا اجماع های بسیار کوچک زندگی میکردند از تهاتر کالا به کالا استفاده میکردند به این صورت که هرکس کالایی که داشت را در مقابل کالایی که نیاز داشت معامله می‌کرد.

به عنوان مثال اگر کسی به گوشت احتیاج داشت و خودش دارنده هیزم بود‌، کالای خودش را به کسی که هیزم احتیاج داشت میداد و گوشت تحویل می‌گرفت.

این نوع مبادله با مشکلاتی از جمله سختی ارزش گذاری و عدم امکان رفع نیاز مستقیم همراه بود در همان مثال قبل که گفتیم در نظر بگیرید که شخصی که گاو دارد و در مقابل به هیزم احتیاج دارد دقیقا نمیتوانست مشخص کند که یک گاو معادل چقدر هیزم است و اگر مثلا مقدار هیزمی که احتیاج دارد اگر معادل 1/10 گاو است یعنی باید گاو را به 10 قسمت تقسیم کند و بعد از مبادله با 9 قسمت باقی مانده باید چیکار کند و همچنین گاو هم کشته شده بود و قابلیت خودش را نداشت از طرفی برای رفع سایر نیاز هایش معلوم نبود که افراد دیگر در مقابل کالایشان گوشت بخواهند و در این صورت باید دنبال شخص ثالث بگردد.

یکی دیگر از مشکلات جابجایی بود و افراد اگر در سطح بالایی می‌خواستند مبادله کنند جابجایی حجم زیادی از کالا ها کار مشکل و سختی بوده است

به دلایلی که گفتیم مبادله کالا به کالا به مرور کنار گذاشته شد اما می شود گفت نه به صورت کامل چون که امروزه برخی کشورها همچنان از آن استفاده میکنند و در مقابل صادرات محصولاتشان مثل نفت کالایی که نیاز دارند دریافت می‌کنند.

پول کالایی

بعد از مشکلاتی که افراد در تهاتر کالا داشتند تصمیم گرفتن ابزار جدیدی رو خلق کنند برای مبادله و این ابزار جدید در واقع همان کالا بود اما در هر کشور کالایی بود که طرفدارو کاربرد  زیادی درآن کشور داشت به عنوان مثال در کشور های گرمسیر چون هوا گرم بود و گوشت و مواد اینچنینی زود خراب میشدند از نمک به عنوان پول کالایی استفاده می کردند یا در فیجی که یک جزیره است این پول دندان نهنگ بوده است و یا در قسمت های دیگر جهان مثل آفریقا از صدف استفاده میکردند.

به صورت کلی کالایی که قرار بوده به عنوان این ابزار استفاده شود باید دارای ویژگی های زیر میبوده است:

1- کمیاب بودن 2- قابل تقسیم باشد 3- قابلیت مبادله با کالا را داشته باشد 4- امکان شناسایی راحتی را داشته باشد

5- جابجایی آسان 6- امکان خرابی و فساد آن وجود نداشته باشد. 7- مورد پذیرش همگان باشد

اما این سیستم هم یک مشکل عمده داشت و آن این بود که مردمی که در 2 نقطه متفاوت بودن ابزار پولی یکدیگر برایشان کارایی نداشت و آن را قبول نداشتند مثلا مردم آفریقا از مردم فیجی دندان نهنگ در قبال کالا خودشان را قبول نمیکردنند.

برای همین مردم رو آوردن به استفاده از طلا و نقره و یا فلزات قیمتی برای مبادله و به عنوان پول کالایی.

ضرب سکه

به مرور دولت ها اقدام به ضرب سکه کردند و سکه ها به عنوان ابزار مبادله استفاده شدند سکه ها واحد های جهانی شدند، البته به جزطلا از فلزات ارزان تر هم برای ضرب سکه استفاده میشد و همین قضیه بازهم مشکل ساز شد و این دفعه مشکل این بود که مردم برای مبادله با مردم نقاط دیگر نمیدونستن پولی را که میگیرن چقدر طلا دارد و چقدر در منطقه آن ها ارزشمند است  و در نهایت راحل این مشکل به این صورت بود که بدهی افراد نیز ارزشمند شناخته شد

و به جای اینکه افراد سکه را جابه جا کنند بدهی پرداخت را بین هم رد بدل می‌کردند و البته سختی و خطرات جابجایی حجم زیادی از سکه یکی دیگر از علل روی آوردن مردم به حواله یا اولین پول های کاغذی بود.

تاریخچه پول.. سکه طلا

مکانیزم صدور حواله

بزارید نحوه صدور حواله را در یک مثال توضیح ببینیم:

در نظر بگیرید شخصی می خواهد از شهر یک به شهر دو برود و 500 سکه را با خود ببرد او به جای این کار پول را به معتمدی در شهر یک می دهد و از او نوشته‌ای تحت عنوان حواله می‌گیرد و با ارائه آن به معتمد شهردو 500 سکه را دریافت می‌کنند و معتمد های شهر های مختلف برای تسویه حساب هر از مدتی با یکدیگر دیدار می‌کردند به مرور زمان افراد دیگر برای گرفتن سکه ها به معتمدین مراجعه نکردند و پول نزد معتمدین باقی می‌ماند و افراد حواله را جابه جا می‌کردند.

حواله های بدون پشتوانه

بعد از مدتی زرگرها یا همان معتمدان شهرمتوجه شدند که مردم کمی مراجعه می‌کنند برای دریافت سکه ها در نتیجه شروع کردند به سرمایه گذاری آن ها و کسب سود از آن ها، بعد از اینکه متوجه شدند سکه ها برای مردم اهمیت چندانی ندارد و فقط آن حواله برای مردم مهم است اقدام به نوشتن حواله های الکی کردند و به صورت وام به مردم دادند و در سود فعالیت آن ها شریک می‌شدند و این فعل انفعال در واقع مقدمه ای بود بر شروع بانکداری در دنیا که بیشتر از سمت ایتالیا شروع شد.

این حواله های مورد بحث درواقع همون ارز(currency) هستند و سکه های قبل آن ها پول(money) بودند. تفاوت این دو در این است که پول ارزش ذاتی دارد اما ارزش ارز به اعتباری است که از مردم و دولت ها میکیرد.

پیدایش و ترویج اسکناس

بعد از مدتی حکومت های مرکزی به این بحث وارد شدند و به جای حواله ها اسکناس ها به روی کار آمدند و اولین کشوری که سکه ها را از مردم تحویل گرفت و اقدام به چاپ اسکناس کرد چین بود و بعد از آن مغول ها به این عمل روی آوردند اما چاپ اسکناس بسیار وابسته بود به اقتدار حکومت ها و اعتماد مردم به همین علت با ضعیف شدن حکومت چین اسکناس این کشور از بین رفت اما سرآغازی بود برای سایر کشور ها که طلا ها را جمع آوری و ذخیره کنند و معادل آن اسکناس چاپ کنند.

بانک مرکزی

تشکیل بانک مرکزی به جدا شدن آمریکا از انگلیس بر می‌گردد و در 1913 تصمیم مبنی بر تشکیل بانک مرکزی گرفته شد و مهمترین وظیفه آن نظارت بر چاپ اسکناس بود که میزان آن متناسب باشد.

سلطه دلار

در بحران سال 1929 آمریکا برای بهتر کردن وضعیت اقتصادی اقدام به چاپ پول کرد به میزان طلا های ذخیره شده‌اش و بعد از پایان ذخایر اقدام کرد به جمع آوری طلا های مردم و چاپ پولی دوباره در سال 1944 قراردادی تحت عنوان برتون وودز در راستای ساخت سیستم پولی بین المللی به وجود آمد.

بر طبق این قرارداد تصمیم گرفته شد که ساختار پولی بر اساس دلارباشد و دلار به ارز اندوخته جهانی تبدیل شود، در راستای این توافق کشور ها ذخایر طلا را به آمریکا دادند و در قبالش دلار گرفتند به این صورت بود که دلار بسیار قدرتمند شد بعد از مدتی کشور های موجود در این توافق با مشکلاتی از سوی آمریکا از جمله عدم تامین ارز لازم و یا تورم بسیار بر روی دلار مواجه شدند و اقدام به تبدیل دلار های خود به طلا کردند بعد از این اتفاقات در سال 1971 نیکسون رئیس جمهور آمریکا رسما اعلام کرد که پشتوانه دلار دیگه طلا و یا هیچ فلز دیگری نیست. این سخنرانی و این تصمیم به این علت بود که اقتصاد دنیا و کشور ها به حدی بزرگ شده بود که تمام ذخایر طلا دنیا پاسخگوی پشتیبانی ارز ها نبود و کشور دیگر خوشان با توجه به شرایطشان باید سیاست های اقتصادی مورد نظر را در پیش میگرفتند.

تاریخچه پول

ارز فیات

ارز فیات در اصل به معنای ارز بدون پشتوانه است و از زمانی سخنرانی نیکسون که طلا از پشتوانه ارز های کشور ها برداشته شد عملا پول فیات شکل گرفت و هم اکنون ارزش این ارز ها از طریق عرضه و تقاضا و ثبات دولت مشخص می‌شود.

5/5 - (1 امتیاز)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.

من با این قوانین موافقم.