بررسی کامل و تحلیل صنعت بانکداری (3)

0

خوب توی سومین مقاله از سری (بررسی کامل و تحلیل صنعت بانکداری)  توضیحاتی براتون دادیم راجب یکسری از کلمات و مثال ها که در مقاله های قبلی بکار رفته بود و گفتیم شاید براتون جالب باشه که تعریف آن ها رو بدونید 

شناخت اقلام موجود در ترازنامه که در تحلیل صنعت بانکداری ممکن است با آن مواجه شویم.

بررسی کامل و تحلیل صنعت بانکداری

مطالبات از بانک ها و سایر موسسات اعتباری

تسهیلات سندیکایی: پروژه های عظیم و بسیار بزرگ و گاهی اوقات دولت ها وام هایی را از گروهی از موسسات مالی و صندوق ها سرمایه گذاری و بازنشستگی میگیرندکه به آن تسهیلات سندیکایی می گویند که معمولا به صورت مبلغی مشخص یا خط اعتباری یا ترکیبی از هر دو است.

خط اعتباری چیست؟

  1. اعتباری است که به مدت چند ماه به دفعات می توان از آن استفاده کرد
  2. به محض نیاز امکان استفاده از آن را دارید.
  3. در اولین فرصتی که پول داشتید می توانید آن را تسویه کنید.
  4. به محض تسویه حساب با بانک اعتبار شما مجدد شارژ خواهد شد.
  5. روز آن به صورت روزشمار و به محض استفاده محاسبه می شو. در صورت عدم استفاده سود محاسبه نخواهد شد.

تسهیلات اعطایی و مطالبات

1- وام ها : قرض الحسنه

2- تسهیلات مبادله ای

فروش اقساطی: بانک ها می توانند برای بحث های تولیدی و خدماتی تسهیلاتی را ایجاد می کند که برای ایجاد آن می توانند سه دسته از کالا ها را به شرح زیر تهیه کنند و به صورت اقساطی در اختیار مصرف کنندگان قرار دهند

ـ مواد اولیه، لوازم یدکی و ابزار کار
ـ ماشین آلات، تأسیسات و تجهیزات تولیدی
ـ فروش اقساطی مسکن
منظور از فروش اقساطی، واگذاری عین به بهای معلوم، به غیر، به ترتیبی است که تمام یا قسمتی از بهای مزبور به اقساط مساوی یا غیرمساوی درسررسید یا سررسید های معین دریافت گردد

اجاره به شرط تملیک: یکی از بهترین روش ها برای افراد فعال در زمینه تولید و خدمات و یا افرادی است که تقاضای دریافت تسهیلات بانکی برای مسکن را دارندروش اجاره به شرط تملیک مبتنی بر عقد اجاره ای است که در آن شرط می شود مستأجر در پایان مدت اجاره، در صورت عمل به شرایط مندرج در قرارداد، عین مستأجره (کالا یا اموال موضوع اجاره) را مالک شود.

 

با این روش، بانک ها می توانند  بمنظور ایجاد تسهیلات لازم برای گسترش بخشهای مختلف اقتصاد اعم از امور خدماتی، کشاورزی، صنعتی، معدنی و نیز مسکن، به عنوان موجر، مبادرت به معاملات اجاره به شرط تملیک کنند

مرابحه: در قرارداد مرابحه بانک که نقش عرضه کننده دارد بهای تمام شده خدمت و اموال را محاسبه می کند و در اختیار متقاضی قرار می دهد و سپس با اضافه کردن مقداری به عنوان سود، آن را به صورت نقدی ، نسیه دفعی و یا اقساطی، به صورت اقساط مساوی و یا غیر مساوی در سررسیدی مشخص یا سررسید هایی  متفاوت و معین به متقاضی واگذار می کند.

سلف و خرید دین: خرید دین در واقع یک ابزار کوتاه مدتی است که بانک ها به وسیله آن این امکان را پیدا می کنند که تسهیلات در اختیار مشتریان خود قرار دهند. خرید دین در گذشته برای تنزیل سفته ها هم استفاده می شدند.

3-  تسهیلات مشارکتی

مشارکت مدنی: در این روش بانک با اشخاص (حقیقی و حقوقی) وارد معامله شود و نیاز های مالی این گونه آن ها را برطرف می کند.

مضاربه: در مضاربه یک قرارداد بین بانک و شخصی حقیقی یا حقوقی بسته می شود که در این قرارداد به بانک مضارب گفته میشود و وجه مورد نیاز را تامین می کند و شخص حقیقی یا حقوقی نقش عامل را دارد و وظیفه دارد کلیه امور مرتبط با قرارداد را انجام دهد و سودی که نهایتا حاصل می شود بر اساس توافق اولیه که انجام می شود تقسیم می شود.

مزارعه و مساقات: در مزارعه یکی از طرفین زمینی را برای مدت مشخصی به طرف دیگر می دهد برای زراعت و سود حاصل را تقسیم کند. در آیین نامه ها آمده است که  بانک ها زمانی می توانند به کشاورزان تسهیلات مزارعه دهند که اراضی در مالکیت یا تصرف آن ها باشد که در این صورت امکان فراهم کردن وسایل نیز برای آن ها وجود دارد  مساقات معاملهاي است که بين صاحب درخت و امثال آن با عامل در مقابل حصه مشاع معيني از ثمره واقع ميشود و ثمره اعم است از ميوه، برگ گل و غيره. براي اعطاي تسهيلات مساقات بانک ها ميتوانند بهعنوان مالک باغها و درختان، ثمره را که نسبت به عين آن مالکيت پيدا کردهاند و ساير عوامل لازم را نظير آب، کود، سم و وسايل حمل و نقل را در اختيار عاملان زراعي قرار دهند.

سرمایه گذاری مستقیم: تعدادی بانک جهت تامین سرمایه پروژه های بزرگ در زمینه هایی مثل عمرانی به صورت سندیکایی سرمایه گذاری می کنند.

مشارکت حقوقی: تامین قسمتی از سرمایه شرکت های سهامی جدید با خرید قسمتی از سهام شرکت

تعهدات

جعاله: یکی دیگر از تسهیلات بانکی که در نظام بانکداری اسلامی است که کارفرما یا جاعل طبق آن مبلغی را به عنوان اجرت برای انجام عملی معین از سمت عامل یا پیمانکار که در قرارداد آمده در نظر می گیرد..

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.

من با این قوانین موافقم.