صرافی‌های ارز دیجیتال

0

صرافی‌های ارز دیجیتال (Cryptocurrency exchanges)

صرافی‌های ارز دیجیتال نیز به صورت کلی شیوه کاری مشابه صرافی‌های قدیمی دارند اما تفاوت آن ها در این است که یک مکان فیزیکی ندارند و به صورت سایت هستند  تفاوت دیگر آن‌ها این است صرافی‌های ارز دیجیتال که امکان خرید و فروش ارز‌های دیجیتال را برای ما فراهم می‌کنند علاوه بر خرید و فروش برخی اکسچنج‌ها امکان مبادله رمزارز‌ها با یکدیگر را برای شما فراهم می‌کنند، در این بین برخی صرافی‌ها وجود دارند که امکان خرید رمز ارز ها را به وسیله پول فیات مثل دلار و یورو و یا سایر پول‌های رایج فراهم می‌کند حتی صرافی‌هایی که در ایران وجود دارد امکان خرید مرزارز‌ها را به وسیله ریال فراهم کرده‌اند. صرافی‌های ارز دیجیتال مثل یک بازار عمل می‌کنند، هر کدام از صرافی‌ها از یک تعداد از رمزارز‌ها پشتیبانی می‌کنند و آن ارز ها قسمت مربوط به خود را در آن صرافی دارند و خریداران و فروشندگان هر ارز در آن قسمت فعالیت خود را انجام می‌دهند و در واقع صرافی نقش واسطه را بین این دو گروه ایفا می‌کند و در اعضای انجام تبادل بین آن‌ها از آن ها کارمزد می‌گیرد و درآمد صرافی‌ها از همین کارمزد ها است. شما برای خرید و فروش و یا استفاده‌های دیگر در یکی از صرافی‌های ارز دیجیتال باید ابتدا در آن ها برای خود حساب بسازید و ثبت نام کنید پس از ثبت نام صرافی‌ها کیف پول‌هایی را برای شما اختصاص می‌دهند و شما امکان این رو دارید که موجودی خود را در آن‌ها نگهداری کنید یا به آدرس دیگری انتقال دهید.

نحوه کاری که توضیح دادیم حالت کلی صرافی ها بوده است

صرافی ها به دو صورت کار می‌کنند؟

1- شما با خود صرافی خرید و فروش می‌کنید یعنی طرف حساب شما صرافی است از این مدل صرافی در سطح دنیا کمتر پیدا می‌شود اما در سطح ایران تعدادشان کم نیست سود این صرافی ها در تفاوت قیمتی است که ارز ها در هنگام خرید از صرافی دارند.

2- در حالت دوم صرافی ها همان واسط ها هستند که عمل ارتباط خریدار با فروشنده و بلعکس را انجام می‌دهند و سود آن ها از کارمزدی هست که در هر معامله کسب می‌کنند.

انواع صرافی‌های ارز دیجیتال

1- صرافی‌های متمرکز

2- صرافی‌های غیرمتمرکز

1- این مدل صرافی‌ها توسط یک شرکت یا گروه یا شخصی خاص اداره می‌شود در این مدل صرافی‌ها تمام دارایی ما در دست صرافی است و بزرگترین مشکل این صرافی ها نیز همین است زیرا میتواند مشکلات زیادی برای افراد ایجاد کنند.

نمونه‌ای از صرافی‌های متمرکز:

Coinbase ،Binance ،Kraken و Gemini

در حال حاضر بیشتر بازار در اختیار این مدل صرافی است

2- در این صرافی‌ها تفاوت عمده‌ای که وجود دارد با صرافی‌های متمرکز در نحوه اداره دارایی‌ها است.

نمونه‌ای از صرافی‌های غیرمتمرکز:

Uniswap

در این مدل صرافی‌ها با استفاده از بلاکچین، قرارداد هوشمند ارز را مستقیما از کیف پول وارد یم قرارداد هوشمند می‌کنند و درواقع صرافی مسئولیت نگهداری دارایی را ندارد.

این مدل صرافی ها به جز مزیتی که دارند با مشکلات فنی در قسمت‌هایی مواجه هستند از جمله مقیاس پذیری شبکه بلاکچینی که روی آن ایجاد شده اند، مشکلاتی از این دست مانع از این شده است که این صرافی ها بتوانند در حال حاضر به صورت کامل جایگزین صرافی‌های متمرکز شوند اما به صورت کلی امنیت این صرافی‌ها بسیار بیشتر است و امکان هک شدن آنها پایین است اما ممکن است کاربران کلید عمومی و خصوصی خودشان را گم کنند که در نتیجه باعث می‌شود امکان دسترسی به دارایی خود را برای همیشه از دست بدهند.

در صرافی های متمرکز معتبر در صورت هک شدن و از دست دادن سرمایه دارایی افراد با آن ها پرداخت می‌شود.

مدل های دیگر

علاوه بر موارد گفته شده صرافی های دیگری نیز وجود دارند که امکان معاملات آپشن و اختیار در بازار رمز ارز‌ها را فراهم می‌کنند  و یا خریدار و فروشنده را مستقیما با یکدیگر آشنا می‌کنند. که راجب اختیار و آپشن در آینده به صورت کامل تری صحبت خواهیم کرد.

برای معاملات خود می توانید از دستیار هوشمند موج سوم در تحلیل تکنیکال کمک بگیرید .

توجه داشته باشید که صرافی‌های گفته شده صرفا جنبه معرفی دارند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.

من با این قوانین موافقم.